Sider

13. juni 2010

Hjemmelagd potetgull og en orkide i blomstring!

Jeg kjøpte meg en ordkidè tidlig i vår en gang. Den hadde ganske mange knopper så jeg tenkte at dette var nok riktig blomst. Så Googlet jeg litt ang vanning. For dette er noe jeg har tatt livet av flere orkideer med før. Feil vanning. Men nå fant jeg et tips fra Finn Shjøll. Så nå setter jeg orkidèn i vasken, setter på springen og lar den stå under rennende vann en god stund. Så lar jeg vannet renne ut av potten før jeg setter den i pyntepotta. Dette gjør jeg en gang i uken. Og nå står orkideèn i ful blomst. Og den har stått sånn i noen uker faktisk. Så jeg tror jeg har funnet den rette måten å vanne den på!
Jeg syns den er sååå fin ♥♥♥
Potetgull er godt. Av og til. Men jeg liker best de lette variantene. De andre blir så fete... Så har vi etter jul blitt så flinke med planlegging av innkjøp og midager. Et av forsettene våre i år var å spise mer poteter! Eller, ha flere middager med poteter! Som sagt så gjort. Men her om dagen begynte jammen de potetene vi nå hadde i skapet å gro. Samtidig var jeg veldig fysen på noe godt å knaske på. Da kom jeg på at man kan jo lage potetgull. Men jeg ville ikke fritere dem, så igjen Googlet jeg og kom frem til at man faktisk kan bake dem i ovnen.
Så jeg tok frem noen poteter. Skjærte dem tynne med osthøvelen. Jeg skrelte dem ikke. Så la jeg alle de tynne skivene under rennende vann. Derettet tørket jeg dem godt på bakepapir. Så la jeg dem på stekebrettene som jeg hadde smørt inn med olivenolje. Passet på å vende inn skivene slik at begge sidene ble smurt. Til slutt hadde jeg salt og pepper over dem. Stekte de så ved ca 220 grader til de ble gyldne. Det går fort fra gylden til brent..... De ble kanskje en smule brune, men de smakte kjempegodt!!!
Etter stekingen la jeg dem på tørkepapir, slik at overflødig olje kunne renne av. Så var det bare å knaske ivei!!
Grunnen til at jeg hadde rennende vann over de skjærte skivene var for å få bort en del av stivelsen som er i potetene. Da blir chipsen sprøere. Og mine chips ble kjempeknasige!

I dag har jeg bare kost meg her hjemme. Startet med besøk av Geir og Runa. Så dro Odd Ivar ut for å sykle. Og jeg satte meg ned med pc`en. Fant ut at jeg skulle forandre litt i bloggen. Så nå er den blitt oppusset. Vet ikke om jeg er fornøyd enda, men jeg for smake litt på den først!

Ingen kommentarer: