Sider

29. mai 2011

Muffins på varmluft - lurt?

Vel, jeg tror ikke det. I hvertfall ikke om du egentlig ikke er klar over at du har varmluften på.... 
Dette skjedde meg i dag. Jeg hadde så innmari lyst på muffins, og fant ut at jeg hadde ingredienser nok til bananmuffins. Slang sammen røra (hørtes ikke det drevent ut?), og putta røra oppi store muffinsformer. Dette skulle bli store muffins. Mens muffinsene stekte så rydda jeg kjøkkenet. Vaska litt her og der og var en skikkelig husmor. Kjente den deilige lukten av bananmuffins spre seg. Titta inn i ovnene og konstaterte at: dæven, dette blir digre muffins. Men enda ikke ferdige. Så jeg vaska og rydda litt mer. Og da klokka klang, fy så fort jeg sprang! For disse var virkelig store OG brune! Litt vel brune spør du meg. Og de har en pussig form. Litt sånn vindskeive liksom Jeg bantes litt på ovnen, og tenkte at dette var da som svarte søren!
Så titta jeg på innstillingene. 180 grader var riktig varme hvertfall. Men, så kom det store men: det skulle kanskje ikke stå på varmluft vel? Nei.... Du skjønner jeg bruker nemlig varmluft når jeg varmer opp ovnen. Da går det så fort. Men som den hurtigjobbende husmoren jeg var i dag så glemte jeg å skru av varmluften da jeg putta muffinsene inn i ovnen! Ja ja..... Jeg anbefaler det vel ikke. Da må man i så fall være klar over det *hihi*
Men de smaker godt da. Veldig godt. Her er forresten oppskriften jeg brukte:
Amerikanske bananmuffins:
Ingredienser:
2 egg
1 dl sukker
5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts natron
100 gr smeltet smör/margarin
1 ts vaniljesukker
2 bananer
1,25 dl melk

Gjør slik:
Bland mel, bakepulver, natron, vaniljesukker i en skål. La dette stå.
Visp eggene og sukkeret luftig. Ha oppi avkjølt, smeltet  smør blandet sammen med melken.
Bruk nå kun slikkepott og bland sammen mel-blandinga med egg/melk/smør-blandinga. Mos bananer og vend oppi på slutten.
Bruk store muffins former og fyll ca halve formen.
Stekes på 180 grader i 20 min. UTEN VARMLUFT
Mitt beste muffin/cupcake-baketips er å fylle formene ved bruk av en is-skje! Sånn i metall man klemmer isen ut av. Stor skje til store former og liten skje til små former. Kan vise bilder senere, men nå er is-skjeen i oppvaskmaskinen!

Published with Blogger-droid v1.6.7

Ingen kommentarer: